השיטה הקלה לצביעת אריחי קרמיקה

כאשר לומדים כיצד לתקן או לשפץ דבר מה בבית, רוכשים יכולת נוספת שבאמצעותה ניתן לשמור באופן עצמאי לחלוטין על הבית תקין ואסתטי – אך פעמים רבות, ניתן לקבל אף יותר מכך. דוגמה לכך היא הידע על צביעת אריחי קרמיקה – מי שלומד לעשות זאת יכול לא רק לבצע תיקונים בפגמים אסתטיים המופיעים באריחים, אלא ממש לפתוח מרחב חדש של אפשרויות עיצוביות, כאשר הוא יוכל להעניק לבית שלו מראה רענן, מקורי ויצירתי. במדריך הבא נגלה שלא מדובר במשימה מורכבת, ובאמצעות שלושה צעדים כל אחד יכול לצבוע את אריחי הקרמיקה שלו כפי שירצה.

שלב ראשון: אוספים חומרים

בשלב הראשון נבחר את החומרים שבאמצעותם נבצע את הצביעה. חלק מן החומרים הללו מיועדים בשביל הצביעה ממש, ואילו אחרים מיועדים כדי להגן על האזור שאותו אנחנו צובעים. רשימת החומרים המלאה הנדרשת לנו היא הבאה:

  • צבע יסוד
  • צבע לקרמיקה
  • חומר איטום
  • מברשות
  • חומרי ניקוי – סבון ומים, מסיר שומנים, חומר לניקוי אריחים, אקונומיקה וחומץ
  • נייר זכוכית
  • ביגוד הגנה
  • ברזנט או עיתונים ישנים
  • סרט דבק חד צדדי
  • סמרטוט

איזה צבע לבחור?

חשוב במיוחד לבחור בסוג צבע מתאים שיוכל לשמש לצביעת קרמיקה. בגדול, יש להימנע בפשטות מצבעים מבוססים מים, שכן אלו לא יוטמעו היטב על גבי הקרמיקה, ובמיוחד אם היא מצויה בסביבה לחה כמו המטבח או חדר הרחצה.

ישנם צבעים המתאימים באופן ייעודי לאריחים ולקרמיקה, וניתן לבחור אחד מביניהם, וכך גם צבעים מבוססים שמן. בנוסף, עלינו להשתמש גם בצבע יסוד, וגם במקרה זה נבחר בצבע יסוד מבוסס שמן, ונעדיף כזה בעל דביקות גבוהה.

זה באשר לסוג הצבע עצמו, ובנושא הגוון – ניתן להתפרע ולבחור כל גוון, ואולי אפילו כמה גוונים גם יחד ליצירת אריחים ססגוניים וצבעוניים.

איזה מברשת לבחור?

שאלת המברשת נוגעת לאופי התוצאה שנרצה לקבל מן האריח שלנו. בעוד שכל סוגי המברשות יצבעו את האריח היטב, ככל שהמברשת תהיה גדולה יותר, כך נוכל לצבוע מהר יותר, אך על חשבון הדיוק של הצביעה.

אז השאלה שאנו צריכים לשאול את עצמנו היא האם אנו רוצים לצבוע את האריח באופן אחיד ופשוט, או שנרצה לסגל לו עיצוב כלשהו בשילוב של מספר צבעים או צביעה חלקית שיצריכו עבודה מדויקת.

באם אכן נרצה לעצב את האריח בקפידה, נעדיף מברשת דקה או מספר מברשות בגדלים שונים – אך אם נרצה לצבוע את האריח בפשטות, אין צורך להשקיע את הזמן בצביעה ממושכת עם מברשת דקה, ונוכל לבחור במברשת גדולה יותר.

נכין את אזור העבודה לצביעה

לאחר שנאסוף את כל החומרים שלנו, אנו צריכים להכין את האזור לצביעה. ההכנה הזו אינה ההכנה של האריח עצמו לקראת הצביעה, אשר תבוא רק בשלב הבא, אלא היא נועדה ליצור סביבה נקייה אשר לא תיפגע כתוצאה מהשימוש שלנו בצבע. נעשה זאת באמצעות הצעדים הבאים:

  • נכסה את הרצפה: נשתמש בברזנט או בדפי העיתונים הישנים כדי לכסות את הרצפה שבאזור האריח וכך נגן על הרצפה מפני הצבע.
  • נכסה את הפינות: הפינות המפגישות בין הרצפה לקירות הן נקודת חלושה, שכן הצבע עשוי להתנקז אליהם באופן שיהיה קשה לנקות אותו, ולכן כדאי להקדים תרופה למכה ולכסות אותם באמצעות סרט הדבק שהכנו מראש.
  • סמרטוטים לחים: נרטיב את הסמרטוט או הסמרטוטים שהכנו מבעוד מועד כדי שישמשו אותנו לתיקון טעויות במידה ונזדקק לכך.
  • אמצעי הגנה: נלבש את לבוש המגן שלנו, לכל הפחות מסיכת צביעה שתגן עלינו מאדי הצבע, אך כדאי להשתמש גם בכפפות.
  • אוורור: דאגו שאזור העבודה שלכם יישאר מאוורר באמצעות חלון פתוח שיבטיח סירקולציה של האוויר.
  • הרחיקו חפצים ומזון: הרחיקו שלל חפצים מאזור העבודה שלכם, ואם אתם עובדים במטבח, אז דאגו להרחיק את המזון מן האזור.

 שלב שני: הכנת האריח

לאחר שהכנו את כל החומרים הדרושים לנו ושהכנו את הסביבה לקראת המלאכה, היינו שמחים פשוט להתחיל בצביעה – אך לפני כן עלינו להכין גם את האריח עצמו.

כדי שהצביעה תתבצע היטב, עלינו לוודא שהאריח כשיר לקבל אותה, וזה נעשה על פני שני מישורים – ראשית, על האריח להיות נקי ללא רבב, ושנית, על האריח להיות מחוספס כדי שהצבע ייספג היטב. כך ישנם שני פרמטרים שעלינו להתחשב בהם הנוגעים לשני ההיבטים הללו:

  • האם האריח חדש: אם האריח חדש, נוכל לנקות אותו במהירות, אך באם מדובר באריח שנמצא בשימוש כבר זמן רב, ובמיוחד אם מדובר במרצפת, עלינו לבצע עבודת ניקוי מקיפה.
  • האם האריח מזוגג: הצבע לא יוכל להידבק היטב את הזיגוג, וכך אם האריח מזוגג נצטרך ראשית להסיר את הזיגוג.

 ניקוי האריח

באם האריח חדש אז איננו צריכים לבצע פעילויות ניקוי מקיפות, אלא רק לוודא בשטחיות שהוא נקי מלכלוך ומאבק. נוכל לעשות זאת באמצעות סמרטוט לח, אולי מעט מים וסבון ואפילו חומר לניקוי אריחים. מנגד, אם האריח נמצא בשימוש כבר זמן רב, נצטרך לנקוט בפעולות יותר מקיפות:

  • הסרת שומנים: נוודא שאנו מסירים את כל השומנים מהאריח באמצעות מסיר שומנים, ולאחר ניקוי קפדני שלו נשטוף במים וסבון.
  • הסרת עובש: כל זכר לעובש או למטרדים לא רצויים אחרים על האריח צריכים להיות מוסרים, וזאת ניתן לעשות באמצעות אקונומיקה.
  • הסרת כתמים: באם אחרי הניקוי שלנו עוד נשארים כתמים עיקשים על גבי האריח, נוכל לנקות אותם באמצעות חומץ.
  • ניקוי סופי: לבסוף, נשתמש בחומר ניקוי לאריחים כדי לנקות באופן סופי את האריח.

בסוף המלאכה שלנו האריח צריך להיות נקי לחלוטין, רק כך נוכל לצבוע אותו היטב מבלי שיישארו פגמים בצביעה.

הסרת הזיגוג

באם האריח מכוסה בזיגוג, עלינו להסיר אותו, ולשם כך הצטיידנו בנייר הזכוכית. בפשטות, אנו רוצים ליצור אריח שאינו חלק ושיש לו משטח מחוספס.

נשפשף את האריח עם נייר הזכוכית, תוך הקפדה יתרה על אזורים באם הזיגוג אינו שווה, עד שנסיר את הזיגוג לחלוטין ונשאר עם אריח מחוספס. לאחר מכן, עלינו לזכור גם לנקות את האזור באמצעות שואב אבק או מטאטא, מכיוון שהשימוש בנייר זכוכית משאיר אבק רב.

צביעה בצבע יסוד

לאחר שהאריח נקי ומחוספס, נשאר לנו רק למרוח את צבע היסוד כדי להכין אותו לצביעה. כפי שנאמר, עלינו לבחור בצבע יסוד מבוסס שמן בעל יכולת דביקות גבוהה, כך שהצבע ייספג היטב באריח על אף אופיה החלקלק של הקרמיקה.

נצפה את האריח בשכבה אחת או שתיים של צבע יסוד, על פי אופי המיקום של האריח – ככל שהוא ממוקם באזור בעל תנועה גדולה יותר, כמו מסדרון מרכזי בבית או כמו בחדר הרחצה, כך נעדיף שתי שכבות של צבע יסוד. לאחר מכן נצטרך להמתין שצבע היסוד יתבייש, וזה יכול לקחת זמן מה:

  • בדקו את הוראות היצרן: רוב צבעי היסוד מצוידים בהוראות יצרן אשר מורות על משך הזמן שכדאי לחכות לייבוש של הצבע, וכדאי להישמע להן.
  • באזור ללא לחות: מבלי לערער על הוראות היצרן, באופן כללי מומלץ להמתין 24 שעות לייבוש באזור צביעה שאין בו לחות גבוהה, כמו מסדרון או חדר שינה.
  • באזור עם לחות גבוהה: מנגד, באזורים שיש בהם לחות גבוהה יותר מטבעם, כמו חדר הרחצה ואפילו המטבח, כדאי להעדיף משך המתנה ארוך יותר של כ-48 שעות.

שלב שלישי: צביעה

לבסוף אנו יכולים לגשת למלאכת הצביעה. הצביעה עצמה יכולה להיות מלאכה פשוטה ומהירה, או עבודה עיצובית אומנותית קפדנית שנצטרך לעסוק בה במשך זמן רב – הכל תלוי בתוצאה שאנו רוצים לקבל.

מצד אחד אנו יכולים לצבוע את האריח בצבע אחיד, וכך האיכות האסתטית שתהיה טמונה בו היא הגוון הנבחר, ויש להתאים אותו בקפידה לשאר החדר. מצד שני, אנו יכולים לקשט את האריח באמצעות עיטורים או באמצעות שילוב של מספר גוונים גם יחד, וישנן מספר שיטות לעשות זאת.

צביעה בגוון אחיד

אם נרצה לצבוע את האריח בגוון אחיד, אז המלאכה שלנו פשוטה למדי – נשתמש במברשת גדולה ונצבע היטב את האריח כולו. האתגר האסתטי היחיד שעומד לפנינו הוא בחירת הגוון המתאים, וכדי לעשות זאת כדאי להתחשב במספר עצות:

  • צבעים בהירים: צבעים בהירים יוצרים תחושת מרחב, ולכן הם המועדפים ביותר כאשר בוחרים גוון לצביעה – זאת בניגוד לצבעים כהים, שעשויים לייצר תחושת מחנק, או צבעים בוהקים שעשויים להיות חזקים מידי.
  • התאמה לעיצוב החדר: באם אנו צובעים מספר אריחים, ביחד הם יהוו מוקד אסתטי מרכזי, ולכן נרצה שהם ישתלבו היטב עם החדר – עיצוב הכולל בו יותר מספר גוונים עשוי להיות חזק ומבלבל, בעל מראה מבולגן, ולכן כדאי לבחור שניים עד חמישה גוונים עיקריים שימשלו בחדר.
  • קישוט: באם אנחנו צובעים רק מספר מצומצם של אריחים, אנו יכולים להשתמש בהם כקישוט על רקע צבעי החדר העיקריים – לדוגמה, חדר צבוע לבן או גוון קרוב ללבן, יקבל בשמחה אריח בודד צבעוני יותר, אשר ייצר תוספת נועזת אך עדינה.

יצירת קישוטים

במקום לצבוע את האריח בגוון אחיד, ניתן להשתמש במספר גוונים ביחד כדי לייצר עיצוב מיוחד כלשהו עבור האריח.

בדרך הזו נוכל לפתוח מבחר חדש וגדול של אפשרויות עיצוביות באמצעותו נוכל לייצר שלל תוצאות מרהיבות על האריחים שלנו – עיטורים ססגוניים, תבניות גאומטריות ואף ציורים של ממש. כדי לעשות זאת, נוכל להשתמש באחת משלוש שיטות:

שבלונות:

שבלונות הן דרך מצוינת לשלב את הגוון הקודם של האריח יחד עם גוון חדש כלשהו או מספר גוונים. המלאכה פשוטה והיא מתחילה עם הכנת השבלונה. לשם כך נדפיס תבנית כלשהי על דף, בגודל שיתאים לאריח, ונגזור את התבנית.

לאחר מכן נמקם את הדף על גבי האריח ונצבע את השטח כולו – כאשר נסיר בזהירות את הדף, תישאר רק התבנית הצבועה. נוכל להשתמש במספר שבלונות כדי לשלב מספר גוונים גם יחד, אך בין שבלונה לשבלונה נצטרך לחכות שהצבע יתייבש בהתאם להוראות ההמתנה המצוינות למטה.

שרטוט:

אפשרות שנייה שאינה מצריכה שימוש בשבלונות, היא שרטוט התבניות שנרצה לצבוע. לשם כך נוכל להשתמש בעיפרון פשוט, אשר נוכל לשרטט באמצעותו את קווי המתאר של התבניות, ואז בהתאם להם נצבע את האריח בצבעים שונים. השיטה הזו אמנם מסובכת יותר, והיא תדרוש מאיתנו להקדיש זמן בצביעה קפדנית ומדויקת תוך שימוש במברשות דקות, אך באמצעותה נוכל להשיג תוצאות מגוונות ומרהיבות יותר.

ציור חופשי:

האפשרות השלישית היא להימנע מכל תכנית שתנחה אותנו במהלך הצביעה, לקחת את הצבעים השונים ואת המברשות ופשוט לצבוע כאוות נפשנו. הציירים יכולים לנצל הזדמנות זו כדי ליצור יצירות מופת של ממש על גבי האריחים שלהם, ואילו כל אחד יכול לשלב את הגוונים השונים באופן חופשי כדי ליצור תבניות גאומטריות או סוראליסטיות.

לאחר הצביעה

כאשר נסיים עם הצביעה, ניתן לצבע להתייבש במשך 24 שעות לפחות. יש לציין שאם נבחר להשתמש במספר שבלונות ומספר צבעים, כדאי לתת לכל צבע להתייבש באופן עצמאי, וכך העבודה שלנו יכולה להימשך זמן רב יותר. בסוף ההמתנה, כאשר הצבע יבש ומוכן, נאטום את האריח באמצעות חומר איטום שקוף.

חומר האיטום חשוב עבור כל האריחים, אך במיוחד עבור אריחים הממוקמים בחדרים שנוטים יותר ללחות, כמו חדר הרחצה והמטבח. כדאי לבחור בחומר איטום מבוסס פוליאוריתן.

העבודה מוכנה

זה כל מה שצריך לעשות כדי לצבוע היטב אריחי קרמיקה. כפי שניתן להבין, לא מדובר במשימה מסובכת, וכך במיוחד כאשר לוקחים בחשבון את התוצאות המרהיבות שניתן לייצר באמצעותה.

כאשר אנו יודעים כיצד לצבוע היטב את אריחי הקרמיקה, לא נצטרך עוד להחליף אריחים שאינם שבורים או סדוקים למטרות אסתטיות בלבד – נוכל פשוט לצבוע אותם, בכל גוון ובכל צורה כדי להכניס צבע ואור חדשים לבית.

אהבתם? צרו קשר עכשיו
אהבתם? צרו קשר עכשיו