כך תנקו רצפת קרמיקה מבלי להזיק לה

אריחי קרמיקה לריצוף הם בחירה אסתטית במיוחד, ויש בה לייצר תוספת עיצובית איכותית עבור כל חדר. אך התוספת העיצובית הזו נפגמת קשות כאשר הקרמיקה מתמלאת בלכלוך או בכתמים, ואז היא הופכת דווקא לפגם אסתטי מהותי שיש לטפל בו היטב. עם זאת, חשוב להשתמש בשיטות הנכונות לניקוי קרמיקה כדי שלא נפגע בה ונייצר לה אף פגמים אסתטיים נוספים, הפעם כאלה שלא נוכל להסיר בכוחות עצמנו. במדריך הבא נלמד ראשית כל כיצד לתחזק את רצפת הקרמיקה שלנו וכך להבטיח שהלכלוך לא יצטבר עליה – אך בנוסף נלמד גם מה לעשות כאשר הלכלוך אכן חודר, וכיצד אפשר להיפטר מכתמים עיקשים.

 

ניקיון שגרתי של הרצפה

הדרך הטובה ביותר לרצפת קרמיקה נקייה ואסתטית היא לשמור על שגרת ניקיון קבועה שבמסגרתה נסלק לכלוך ואבק מן הרצפה. שגרת הניקוי צריכה להיעשות על בסיס שבועי, והיא לא מורכבת מידי – כל שצריך הוא לטאטא ולשטוף את הרצפה. באמצעות מספר הנקודות הבאות ניתן להבטיח שפעילות הניקיון תהיה מוצלחת ויעילה במיוחד:

  • ניקוי אבק: ניתן לנקות את הרצפה מאבק באמצעות מטאטא או שואב אבק על פי הנוחות, כך כל עוד בתום המלאכה הרצפה תהיה נקייה כדי ששאריות אבק ולכלוך לא יידבקו אליה כתוצאה מהשטיפה.
  • שטיפת הרצפה: לאחר ניקוי האבק, יש לשטוף את הרצפה באמצעות מגב וסחבה – שטיפה מהירה ויסודית תהיה מספיקה כדי לשמור על הרצפה.
  • שימוש בסבון: אין הכרח להשתמש בסבון כדי לשטוף את הרצפה, אך זה יכול לשפר את התוצאות – אם נחליט להשתמש בסבון, יש לבחור בסבון עדין כמו סבון כלים, אשר יהיה מעולה עבור רצפת הקרמיקה.
  • ניגוב וייבוש: לאחר השטיפה, יש להימנע מלתת לרצפה להתייבש מעצמה, כי בזמן התהליך אבק עשוי להידבק אליה – יש לסחוט את הסחבה ולייבש איתה את הרצפה.

טיפים נוספים לשמירה על רצפת הקרמיקה

בנוסף לשגרת הניקיון הקבועה של הרצפה, כדאי לאמץ טיפים נוספים שיש בהם לשמור על הרצפה נקייה ואסתטית כל הזמן. יש לזכור שיחד עם האסתטיות הגבוהה של רצפת הקרמיקה מגיע חיסרון, כי כל פגם עשוי להכתים את המראה שלה – כך, באמצעות אימוץ מספר מצומצם של הרגלים ניתן לשמור עליה טוב יותר.

 

טיפים לניקוי כתמים

כאשר הדבר נוגע לכתמים ולרצפת קרמיקה, יש חוק אחד שצריך לזכור – ככל שהמענה יהיה מהיר יותר, כך הוא יהיה פשוט ויעיל יותר. רצפת הקרמיקה נוטה לספח את הכתמים, וככל שיעבור הזמן כך יהיה קשה יותר לנקות אותם, בעוד שאם נדאג לנקות את הכתם מיד כאשר הוא נוצר, ייתכן ולא נזדקק לאמצעים מיוחדים כדי לעשות זאת – לכן יש להקפיד תמיד לנקות את הכתמים באופן מיידי.

ואיך מנקים את הכתמים?

מכיוון שהקרמיקה עשויה להיות רגישה, תמיד צריך להתחיל עם מים בלבד – גם אם לא נתנו מענה מיידי, יש לנסות קודם כל לנקות את הכתם עם מים. רק באם המים לא עבדו והכתם נשאר, ניתן להתקדם בזהירות אל שיטות הניקוי העצמתיות יותר.

ניקיון כתמים עיקשים

באם המים לא עזרו לנו והכתם נשאר, נוכל להתקדם ולהשתמש בחומר ייעודי כלשהו לניקוי הכתם.

עם זאת, יש לזכור שהקרמיקה עשויה להיות רגישה לכמויות גדולות מידי של החומרים הללו, ולכן תמיד יש לשאוף לניקיון מיידי וניקוי עם מים של כתמים כדי שלא נצטרך להשתמש בחומרים האלה.

כאשר אין ברירה והכתם לא יורד, נבחר את חומר הניקוי הייעודי שלנו בהתאם לכתם, כאשר לכל סוג של כתם יש חומר ייעודי שמתאים טוב יותר עבורו:

  • כתמי דם: כתמים מדם ניתן להסיר באמצעות אקונומיקה או מי חמצן – באם נבחר באקונומיקה, יש לערבב אותה עם מים ביחס של 1 ל-50, לדוגמה, 10 מיליליטר אקונומיקה לחצי ליטר של מים.
  • עובש: עובש וגידולים אורגניים נוספים ניתן להסיר באמצעות אקונומיקה – גם כאן יש לשמור על יחס של 1 ל-50 בין האקונומיקה למים.
  • כתמי קפה, תה ומיץ: כתמים עיקשים שמקורם בשתייה ניתן להסיר באמצעות מי חמצן או אקונומיקה – יש להתחיל עם מים חמים כדי להסיר ככל האפשר מהכתם, ואז להשתמש במי החמצן או האקונומיקה, ואם נבחר באקונומיקה, יש לערבב אותם עם מים ביחס אף גדול מזה שהוצג עבור עובש או דם, של 1 ל-100 (10 מיליליטר אקונומיקה לליטר מים, לדוגמה).
  • מסטיקים ושעווה: הדרך הטובה ביותר להסיר מסטיקים, שעווה ושאר החומרים אשר מתקשים ונדבקים לרצפה הוא באמצעות הקפאה שלהם – עוטפים כמה קוביות קרח בשקית ניילון ומשאירים אותן על הכתם למשך עשר דקות, כשלאחריהן החומר יתקשה ויהיה ניתן לשבור אותו – את השאריות שנותרות ניתן לנסות להסיר באמצעות מברשת, ובמקרים חמורים במיוחד ניתן להשתמש אף במדלל צבע.
  • כתמי שמן: כתמי שמן הם פשוטים יותר להסרה וניתן להוריד אותם באמצעות מי סודה בלבד.
  • כתמי דיו: דיו מאלץ אותנו לחזור לשימוש באקונומיקה, שוב ביחס של 1 ל-50 עם מים, והפעם נטבול ספוג בתערובת של המים והאקונומיקה, ונלחץ את הספוג על גבי הכתם למשך 30 שניות – לאחר 30 שניות נבדוק האם הכתם נעלם, ואם לא נחזור על הפעולה עד שהכתם יעלם במלואו.
  • כתמי לק: כדי להסיר לק ניתן לנסות להשתמש בחומר מסיר לק על גבי הרצפה, ורק אם הוא לבדו לא עובד, ניתן לערבב אותו עם אקונומיקה מהולה במים ביחס של 1 ל-100 – לחילופין, ניתן להשתמש גם במי חמצן.
  • צבע: באם הרצפה הוכתמה בצבע, נצטרך להשתמש בחומר להסרת צבע, אותו נמרח על הכתם ולאחר כשלושים דקות נוכל לנגב אותו יחד עם הכתם באמצעות מגבת נייר – מכיוון שהצבע והחומר להסרת צבע שניהם מכילים כימיקלים נדיפים, יש לפתוח חלון בזמן הניקוי כדי להבטיח סירקולציה של אוויר.
  • יוד: הסרת יוד מצריכה שימוש בחומר חזק במיוחד, אמוניה – יש לערבב את האמוניה בכמות שווה עם מים ולשפשף עם סמרטוט שנטבל בתערובת את הכתם.

חלק נכבד מן החומרים הנדרשים עבור ניקוי יעיל ונכון של הכתמים מכילים כימיקלים רבים, ובעיקרם האקונומיקה שמהווה פתרון לחלק נכבד מן הכתמים. לפיכך חשוב לזכור לעבוד עם כפפות גומי להגנה, לדאוג לאוורר את החדר במהלך העבודה, ולנקות היטב את הרצפה לאחר הסרת הכתם.

השיטה האחרונה

כל שיטות הניקיון והתחזוקה להלן יכולות לשמור את רצפת הקרמיקה יפה ואסתטית תמיד, וכך להבטיח שנקבל את המירב ממנה. אמנם מודגשת החשיבות של ניקיון הרצפה מהבחינה האסתטית, אך אין לשכוח שיש לניקיון גם השלכות בריאותיות חשובות, ורצפה נקייה מהווה קרקע פורייה יותר לסביבה בטוחה ובריאותית.

לעתים, גם השיטות העצמתיות והממוקדות לניקוי כתמים אינן מועילות לחלוטין, ובמקרה הזה ניתן להתקדם אף יותר ולהשתמש בשיטה האחרונה של המדריך. שיטה זו היא שטיפת הרצפה בתערובת של מים וחומץ, כאשר החומץ יעזור להסיר היטב את הכתמים הלא רצויים.

נערבב חומץ עם מים ביחס של 1 ל-40, כלומר, כחצי כוס חומץ לארבע ליטרים של מים, ונשטוף באמצעות התערובת את הרצפה. לאחר שהכתמים הוסרו, נייבש את הרצפה ונשטוף אותה שוב עם מים.

אהבתם? צרו קשר עכשיו
אהבתם? צרו קשר עכשיו