ליטוש (פוליש) מרצפות קרמיקה: טיפים ועצות לעבודה נכונה

אחרי מעבר דירה לבית מעט ישן, אחרי שיפוץ מלוכלך או סתם כדי לשדרג את נראות החלל ואת התחושה שלנו: ליטוש מרצפות (בלועזית "פוליש") הוא פתרון מצוין למקרים רבים שבהם איננו מעוניינים להקדיש זמן ומשאבים להחלפה מלאה של הריצוף. הליטוש יכול לחדש את מראה הרצפה בקלות יחסית – ועם פגיעה מינימלית בכיס.

 

תהליך הליטוש הוא בעצם תהליך של הברקת הרצפה – במטרה להעלים כתמים, שריטות וסדקים. התוצאה הסופית של התהליך היא מראה מבריק, נקי ואחיד לרצפה – מראה שאמור להישאר לאורך זמן ולהעניק לחלל מראה רענן ממושך.

מתי ליטוש קרמיקה הוא הבחירה הנכונה?

אנחנו עשויים להידרש לליטוש במספר מצבים. אחרי שיפוצים, למשל, הרצפה עשויה להישאר במצב מלוכלך ושחוק – שמצריך ליטוש. לרוב, אריחי קרמיקה לא דורשים ליטוש מיוחד אחרי שיפוץ, אלא אם כן נעשה שימוש בחומרי ניקיון דמויי וקס – שעשויים לגרום להיווצרות שכבה כהה ומלוכלכת מעל הקרמיקה.

כאמור, ליטוש מתאים גם לאריחים שנשחקו כתוצאה משימוש ממושך. במשך השנים עלולים להצטבר על הריצוף שריטות וכתמים – כמו גם ירידה בברק הטבעי של האריחים. במצב כזה, ליטוש בהחלט יכול להחזיר את המראה החדיש והבוהק של הקרמיקה.

עלינו לזכור שקיימים סוגי ליטוש שונים לסוגי אריחים שונים – ולא כל הפתרונות מתאימים לאריחי קרמיקה. ליטוש ווקס, למשל, עושה שימוש בחומר שעווה שאינו מתאים לקרמיקה – ועלול להביא להיווצרות אותה שכבה כהה ומלוכלכת מעל הריצוף. חשוב מאוד להימנע לחלוטין משימוש בליטוש ווקס על רצפת קרמיקה – ולוודא זאת מראש מול אנשי המקצוע.

תהליך הליטוש

בכל הקשור לליטוש קרמיקה, עלינו להבדיל בין סוגים שונים של אריחי קרמיקה. ריצוף גרניט פורצלן, סוג הריצוף הנפוץ ביותר כיום, מגיע בשלושה סוגים שונים: מבריק, מאט (אטום) ולפאטו (מלוטש למחצה).

במקרה של אריחי מאט ולפאטו, ליטוש רצפה יידרש לרוב בשל שימוש בחומרי ניקוי לא נכונים – ולכן הליטוש הנכון נעשה באמצעות מכונת קרצוף עמוקה שמסירה את חומרי הניקוי ומשיבה את האריחים למצבם המקורי והאסתטי.

במקרה של אריחי גרניט פורצלן מבריק, הסיבה הנפוצה לפוליש היא שריטות או ירידה בברק. כאן כבר נדרש פתרון יותר נרחב מאשר מכונת הקרצוף – ויש לבצע ליטוש כולל לאריחים. מדובר בתהליך מורכב ומסובך יותר, ולכן יש להיעזר באנשי מקצוע שמתמחים בכך. מדובר בתחום צעיר יחסית בארץ – ולכן מספר המומחים לכך נמוך יחסית.

טיפים ולטיפול ולתחזוקה שוטפת של קרמיקה

ליטוש הוא אומנם פתרון זול יחסית, אבל קיים פתרון זול עוד יותר: תחזוקה שוטפת של הריצוף. כך ניתן להימנע מראש מאותם כתמים או שריטות שמהם אנחנו חוששים. הטיפ החשוב ביותר לתחזוקה שוטפת של קרמיקה הוא להקפיד על שימוש בחומרי הניקוי הנכונים. יש לבדוק על התווית של כל אריזת חומר ניקוי האם הוא מתאים לניקוי קרמיקה – ובמידת הצורך גם לוודא עם המוכר בחנות. כאמור, הגורם המרכזי לליטוש לרצפה הוא שימוש בחומרי ניקוי המכילים שעווה.

מעבר לכך, כדאי להקפיד על שגרת ניקיון קבועה של הקרמיקה – באופן יומיומי. זו התרופה הטובה ביותר לכתמים ולשריטות, שתאפשר לשמור על המראה הנקי והשמור של המרצפות.

סיכום

ליטוש הוא פתרון נוח וזול לחידוש מראה המרצפות – שיכול לחסוך במקרים רבים את הפתרונות הדרסטיים יותר של החלפת הריצוף או הדבקת ריצוף חדש. אולם חשוב לזכור שמרצפות קרמיקה הן עדינות יחסית – ולכן לא כל סוגי הליטוש מתאימים להן. כדאי להתייעץ מראש עם איש מקצוע שמתמחה בליטוש מרצפות, על מנת להתאים בעזרתו את הפתרון הנכון לסוג המרצפות שלכם. מעבר לכך, שגרת ניקיון יומיומית היא הפתרון הטוב ביותר – שישמור על מראה המרצפות לאורך זמן.

אהבתם? צרו קשר עכשיו
אהבתם? צרו קשר עכשיו