תכנון וניהול נכון של שיפוץ הבית

תכנון וניהול נכון של שיפוץ הבית

החלטתם לשפץ את הבית? – מזל טוב!

אתם כבר בטח מפנטזים על הרגע בו תיכנסו לדירה המשופצת, אבל רגע לפני שתצלמו תמונות 'לפני' ו'אחרי', – אתם צריכים לתכנן היטב את השיפוץ.

כמה יעלה השיפוץ? איפה ניתן לחסוך? מהם השלבים שכלולים בתהליך? ואיך ניתן לשמור על מסגרת התקציב? כל התשובות – במאמר שלפניכם.

בית לאחר שיפוץ

 

הצילו – לאלו בעלי מקצוע עליי לפנות?

פעמים רבות כשעומדים בפני שיפוץ, יש תחושה מבלבלת ומלחיצה, כי אנחנו פשוט לא יודעים מהיכן להתחיל.

אז כן, בחירת קבלן שיפוצים אמין, אחראי ובעל ניסיון מוכח, רצוי כזה שמגובה בהמלצות – מהווה פעמים רבות את הצעד הפרקטי הראשון לקראת ביצוע השיפוץ.

במידה והשיפוץ המתוכנן כולל עבודות מגוונות כדוגמת אינסטלציה, נגרות, חשמל, גבס ועוד – חשוב לוודא שהקבלן שלכם מכיר ועובד מול בעלי מקצוע רלוונטיים המומחים לתחומים הנדרשים.

יחד עם זאת, אפילו לפני שאתם יוצרים קשר עם קבלן שיפוצים – כדאי מאוד להיות ברורים עם עצמכם לגבי תכנון השיפוץ, מסגרת התקציב, העיתוי הרצוי ופרטים נוספים.

כך תקרינו ביטחון ובהירות מול הקבלנים שתראיינו לתפקיד, ותוכלו להשיג תוצאות טובות יותר – הן מבחינת המשא ומתן והן בכל הנוגע לניהול התהליך בפועל.

 

הגדרתה של מטרת השיפוץ

לפני שתאם בכלל מתקשרים לקבלנים, חשוב שתגדירו מהי מטרת השיפוץ שאתם עומדים לבצע: האם הכוונה היא להשכיר את הדירה? למכור אותה? לשפץ את נזקי החורף? או אולי להפוך את הדירה לבית חלומותיכם?

תקציבו של שיפוץ למטרת מכירה או השכרה של נכס, נגזר מהעלייה בערכו או בערך שכר הדירה שניתן לגבות מהשוכרים.

לעומת זאת, בעת שיפוץ שמהותו תיקון נזקי חורף, נזילות ותקלות נוספות – יש להשתדל לצמצם, תוך התחשבות בהיבטים שחשובים לכם מבחינת איכות החיים היומיומית.

מובן שכאשר אתם עומדים לשפץ דירה כדי להפוך אותה לבית חלומותיכם תרצו מטבע הדברים להשקיע יותר – אבל כמובן שגם במקרה זה קיימת חשיבות להגדרתה של מסגרת תקציבית ריאלית.

 

תכנון פיננסי והערכה תקציבית לשיפוץ

כשמדברים על שיפוץ דירה, החישוב הבסיסי יהיה סדר גודל של 1,200-1,500 ₪ למטר – ברמת הבנייה הבסיסית.

הכוונה היא לתשלום שיועבר לקבלן השיפוצים על עבודות בסיסיות כמו בנייה והריסת קירות, חשמל, אינסטלציה, ריצוף וצבע – ללא חומרים.

כשמוסיפים לסכומים הללו את עלויות החומרים והתשלומים לאנשי מקצוע בתחום הגמר, ניתן להגיע לסדר גודל של 2,000-5,000 ₪ למ"ר ואפילו יותר מזה – כתלות ברמת ההשקעה בה תבחרו.

מדיווחיהם של אנשים רבים ששיפצו עולה, כי התשלומים עבור השלמות השיפוץ (כמו ריצוף, עבודות נגרות, אלומיניום, כלים סניטריים וכיו"ב) – מגיעים לסך של 40%-50% מהסכום הכולל של הפרויקט.

על מנת להגיע להערכה של המסגרת התקציבית, תוכלו לבקש הצעות מחיר ממספר קבלני שיפוצים, לקבוע פגישת תכנון עם אדריכל לבניית כתב כמויות ושרטוט ראשוני של הדירה – ו/או לערוך סקר שוק נרחב לגבי חומרי הגמר.

בכל מקרה, מומלץ לתכנן מסגרת תקציבית שנמוכה ב-20% ממלוא סכום התקציב שעומד לרשותכם, היות ותמיד ישנן הפתעות בלתי צפויות.

 

איפה ניתן לחסוך?

קיימות אפשרויות רבות לחיסכון במהלך השיפוץ, כשעל חלק מהפרמטרים ניתן להתפשר בעוד שעל היבטים בטיחותיים אסור לחסוך.

כך, קיימת אפשרות לחיסכון בבחירתם של מוצרים בסיסיים יותר, כמו אסלות מונובלוק על פני אסלה צפה ויקרה, ברזים מתוצרת הארץ שאינם מיובאים ומוצרי אלומיניום למטבח פשוטים במקום היוקרתיים ביותר.

בנוסף, לא כולם יודעים שניתן לגשת לעירייה באזור מגוריכם, על מנת לקבל פטור מתשלומי ארנונה לתקופת השיפוץ!

זאת ועוד: במידה ויש לכם ידע וניסיון מסוימים בתחום, תוכלו לחסוך בתקציב אם תקפחו ותנהלו את אנשי המקצוע בכוחות עצמכם.

עם זאת, במידה ואין לכם רקע או שאינכם פנויים לכך מספיק – מפקח בנייה מקצועי אמנם גובה תשלום נכבד – אך עשוי להבטיח את איכות הביצוע ולחסוך לכם כסף ועוגמת נפש בעקבות רשלנות בעבודה.

 

ניהול לוח הזמנים

את לוח הזמנים של השיפוץ יש לתכנן באופטימיות – אך גם בזהירות, ועל כל פנים מומלץ להוסיף כשבועיים למועד המתוכנן לסיום העבודות.

ככלל, על מנת להתנהל נכונה מול קבלן השיפוצים ואנשי המקצוע השונים, חשוב שתהיו מודעים לשלבי העבודה שעומדים לפניכם.

כל שיפוץ מתחיל ממדידתו של הבית על ידי מודד מקצועי, ביצוע תכנון אדריכלי מפורט ויצירת תוכנית שיפוצים וכתב כמויות.

לאחר מכן, מגיע שלב ההריסות, אם ישנן, רכישת החומרים, ומיד לאחריהן תחילת עבודות הבנייה, בהן גם האינסטלציה, החשמל והגז.

לאחר מכן, יגיעו תורן של עבודות הנגרות, ביצוע פרופילים לחלונות, עבודות הריצוף הטיוח והצבע, ולבסוף התקנת המטבח ועבודות גמר נוספות – אם ישנן.

 

לסיכום – סוף שיפוץ מוצלח מתחיל תמיד במחשבה תחילה, ולכן רגע לפני שמתחילים כדאי להקדיש את הזמן הדרוש לתכנון נכון ומחושב.

אהבתם? צרו קשר עכשיו
אהבתם? צרו קשר עכשיו