המדריך האולטימטיבי לבחירת ארון לחדר האמבטיה

חדר האמבטיה הוא אחד מן החללים המאתגרים ביותר בבית – יש בו תנאי לחות גבוהים, הוא מכיל אביזרים רבים, ויותר מכל החדרים, הוא זה שצריך להשרות נוחות ורגיעה מרביים. כך, בחירה של ריהוט נכון עבור חדר האמבטיה יכולה להתגלות כמשימה קשה, כאשר יש צורך למצוא את האיזון העדין שבין יעילות גבוהה לבין עיצוביות גבוהה. באמצעות המדריך הבא נוכל ללמוד כיצד לגשת אל המשימה – איך לבחון היטב את חדר האמבטיה ולהחליט על הארונות שיתאימו לו באופן הטוב ביותר, ואילו היבטים אנו צריכים להכיר ולבדוק כאשר אנחנו בוחרים לנו ארון.

שלב ראשון: תכלית הארון

יש לזכור שארון האמבטיה הוא בראש ובראשונה רהיט פונקציונלי, והוא צריך לשרת מטרה מסוימת. ברגע שנכיר היטב את המטרה הזו, היא תאפשר לנו להכריע בשאלות חשובות אחרות, כמו הגודל הנדרש לארון, התצורה שלו והמיקום שלו.

לכן, כדאי לנו להתחיל עם לשאול את עצמנו את השאלות הבאות:

  • מה נשים בארון? מגבות, כלי רחצה, תכשירי היגיינה שונים, תכשירי טיפוח שונים, מוצרי טואליטיקה, תרופות – כך נדע מה צריך להיות הגודל של הארון ומה המבנה שלו.
  • כיצד נחלק את האביזרים? הארון עשוי לכלול מספר מחיצות או מספר מדפים, וסביר להניח שאנו נחלק את האביזרים שנאחסן בארון על פי סדר מסוים – על פי הסדר הזה נדע מה צריכה להיות התצורה של הארון וכמה מחיצות הוא יכיל.
  • מה רמת הנגישות הנדרשת? כאשר עשינו את החלוקה בין המחיצות השונות, נוכל לקבוע כמה הגישה צריכה להיות נוחה לכל מחיצה – ככל שתדירות השימוש גבוהה יותר, כך נזדקק לגישה יעילה יותר (לדוגמה, נרצה גישה יעילה יותר לבושם שלנו מאשר לבקבוק האקונומיקה שלנו, ונשאף שמלאי המגבות יהיה בהישג יד מהמקלחת).
  • אילו עוד שימושים יש לארון? מלבד אחסון אביזרים ותכשירים שונים, הארון יכול למלא עוד כמה משימות – הוא עשוי לכלול בו מראה, או אולי מתלה למגבות.

שלב שני: תקציב

לפני שאנחנו הולכים לחנות ובוררים בין הארונות, חשוב קודם כל להחליט על תקציב. רק מעטים מבינינו יכולים להרשות לעצמם לרכוש כל ארון מבלי להביט על תג המחיר, ולכן כדאי לתת לתקציב להנחות אותנו בבחירה, ולא לתת לבחירה להנחות אותנו בתקציב.

בנוסף לכך, עם האפשרויות הרבות המצויות בשוק, החלטה על תקציב מסוים לארון כבר עשויה ליצור לנו בחירה פשוטה וקלה יותר, כי היא תנפה חלק מן אפשרויות הבחירה שלנו.

שלב שלישי: תכנון ומיקום

אחד מן התרחישים שאנחנו בהחלט רוצים להימנע מהם, הוא לגלות שאין לארון שרכשנו מקום בחדר האמבטיה. לכן חשוב למדוד את השטח הפנוי שלנו ולקבוע איפה ימוקם הארון, ועל פי כך מה צריך להיות הגודל שלו.

אנחנו נעשה זאת כמו מקצוענים באמצעות הצעדים הבאים:

  • נמדוד את החדר: נמדוד את גודל החדר בכללותו, אורך ורוחב.
  • נשרטט: נכין לנו שרטוט מדויק של מימדי החדר, על פי קנה מידה מוגדר מראש – לדוגמא, ארבעה משבצות של דף חשבון לכל מטר.
  • נמדוד את החפצים בחדר: נמדוד את כל החפצים שמונחים על הרצפה ושאנחנו לא מתכוונים להזיז, או שאנחנו לא יכולים להזיז בחדר – כיור, מקלחת, אסלה ועוד – ונוסיף אותם לתרשים שלנו.
  • לא לשכוח את הדלת: בדומה לחפצים, נסמן גם את מיקום הדלת בחדר ובחצי עיגול נסמן את טווח הפתיחה שלה – כל זה יהיה חלל בו לא נוכל להניח כלום.
  • נמדוד את שאר החפצים: נמדוד את שאר החפצים המונחים על הרצפה שאנחנו כן מוכנים להזיז כדי לסדר מחדש את חדר האמבטיה, כמו ארונות אחרים, סלים וכדומה.
  • נמדוד את האלמנטים על הקירות: נמדוד כל דבר שנמצא על הקיר, שאנחנו לא מתכוונים להזיז (תמונה, לדוגמה, אנחנו עשויים להזיז) – חלונות, מראות, מתלים ועוד – נסמן אותם בשרטוט ונכתוב ליד הסימון את הגובה שלהם מהרצפה.

לבסוף, צריך להיות לנו שרטוט של חדר האמבטיה עם כל האלמנטים המצויים בו, המיקום של האלמנטים, ורשימה קצרה של חפצים שאנחנו יכולים להזיז לכאן או לכאן כדי לפנות מקום לארון החדש (אלו יכולים להיות תמונות, סלים, ארונות, אביזרי נוי ועוד).

נתחיל להתנסות בסידורים שונים של החדר ושילוב הארון בו, כדי למצוא את המיקום הטוב ביותר לארון ועל פי זאת גם את הגודל הרצוי לארון.

כדי לעשות זאת היטב, ניעזר בטיפים הבאים:

  • גודל: ארון סטנדרטי הוא לרוב ברוחב של 45 ס"מ עד 125 ס"מ, אז צריך לפנות שטח שנופל לסדר הגודל הזה.
  • טווח: כדי לא לכבול את עצמנו, נבצע את התכנון שלנו כך שנוכל לבחור בארון מטווח מסוים של גדלים, ולא נשאיר לעצמנו רק סדר גודל ספציפי אחד.
  • גישה: אסור לנו לשכוח את דרישות הנגישות שהגדרנו לעצמנו בשלב הקודם – נמקם את הארון כך שתהיה לנו גישה נוחה אליו כפי שנרצה.

שלב רביעי: תצורת הארון

עד כה התמקדנו בנושאים שונים הסובבים את הארון, והגיע הזמן לגשת למאפיינים של הארון עצמו.

הדבר הראשון שצריך להתחשב בו הוא התצורה של הארון, והוא כולל שני היבטים עיקריים:

  • סוג הארון
  • סוג האחסון

אנחנו נבצע את ההחלטות אודות שני המאפיינים הללו בהתאם לנתונים שהגדרנו לעצמו לעיל, ובעיקרם מיקום הארון, רוחב הארון הרצוי, האביזרים שהארון עתיד לאחסן והנגישות הנדרשת עבור כל מחלקה של אביזרים.

סוג הארון

אנחנו צריכים להכריע בין סוגי הארון השונים, תוך שיקולים הקשורים למגבלות הגודל שלנו, לכמות האביזרים שאנחנו רוצים לאחסן ולנגישות הדרושה להם.

הסוגים העיקריים הם הבאים:

  • ארון מלא: ארון המונח על הרצפה ומתרומם מעל לגובה הראש – יכול לאחסן אביזרים רבים, תוך חלוקה יעילה בין אביזרים שדורשים נגישות גבוהה וימוקמו בגובה הגוף, ואביזרים שדורשים נגישות נמוכה וימוקמו בגובה הרגליים או מעל לגובה הראש.
  • ארון חלקי: ארון המונח על הרצפה ומתרומם עד גובה המותניים או החזה – באופן הזה גם ראש הארון משמש לשטח אחסון פתוח, וניתן לנצל אותו לתכשירים שנדרשת להם נגישות גבוהה כמו תכשירי טיפוח, כשידה כלשהי, או כמצע לאביזרי נוי.
  • ארון תלוי: ארון שאינו מונח על הרצפה, ולרוב תלוי בגובה הפנים – הוא מציע שטח אחסון מצומצם יותר, ועל פי המיקום שלו בחדר ניתן להעניק לו נגישות גבוהה או נמוכה.

סוג האחסון

כל אחד מסוגי הארון לעיל יכולים להציע סוגים שונים של אחסון:

  • דלתות: דלתות מאפשרות לברור בנוחות מתוך תכולת הארון, אך הן דורשות מרחב גדול יותר כדי שהדלת תיפתח כהלכה.
  • מגירות: מגירות מהוות פתרון אחסון נוח, ועל פי מיקום המגירה היא יכולה להיות נגישה יותר או פחות – אך היא מציעה פחות נוחות כאשר סוקרים את התכולה של המגירה מאשר דלת.
  • מדפים: מדפים מאפשרים לסדר באופן נוח אביזרים קטנים יותר – בניגוד לדלתות או מגירות, הם אינם דורשים מרחב כלל, אך באם המדפים פתוחים צריך להשקיע יותר בניקיון שלהם ולא להשאיר בהם אביזרים שעשויים להיות רגישים לסביבת חדר המקלחת.

אנו נבחר את סוג האחסון בהתאם לסוגי האביזרים שנרצה לשים בארון ובהתאם לנגישות הדרושה להם. יש לזכור שסוגי האחסון אינם בלעדיים, וברוב הארון הם משולבים יחדיו – כך במיוחד בארונות גדולים.

לרוב, ארון עם דלתות יציע מאחוריו מדפים, ואילו ארון עם דלתות עשוי גם להציע מגירה או שתיים מאחורי הדלת, ואף לשלב בו מדפים גלויים ומגירות גם יחד.

שלב חמישי: עיצוב וחזות

לבסוף אנחנו מגיעים להיבט היצירתי יותר, בו נצטרך לבחור את העיצוב של הארון. כל ההיבטים הקשורים למראה של הארון הם בעלי משקל רב בערך האסתטי שלו, ולכן צריך לבחור אותם באופן שישתלב היטב עם חדר האמבטיה כולו ויסייע ליצור את האווירה הרצויה.

הדבר צריך להיקבע על פי הטעם האישי של כל אחד, אך אפשר לתת מספר המלצות מנחות בנוגע לבחירה:

  • צבעים בהירים: צבעים בהירים יוצרים תחושת מרחב, ומרחב מסייע לייצר את הרגיעה הנחוצה בחדר האמבטיה – כדאי להימנע מצבעים קודרים מידי או צעקניים מידי, אלא אם הם משתלבים באופן יוצא מן הכלל עם הנוף.
  • פלטת צבעים: נסו לשאוף ליצירת פלטת צבעים שתנחה את חדר האמבטיה, עם בין 2 ל-4 גוונים שימשלו בכל האלמנטים הגדולים – שילוב של יותר מידי צבעים ייצור תחושה מבולגנת שתהפוך את השהות בחדר למעיקה.
  • סגנון עיצובי: בדומה לנושא הצבעים, נסו לשמור על סגנון עיצובי אחיד בחדר כדי להימנע מיצירת חזות מבולגנת – באם רוב האביזרים שבחדר הם בעלי ניחוח קלאסי, הימנעו משילוב ארון בעל חזות מודרנית למדי ולהפך.

מעבר להמלצות הללו, ישנם שני נושאים שצריך גם לשקול בכל הנוגע לעיצוב ולחזות של הארון, והם בעלי משקל פונקציונלי יותר.

חומר גלם

הארונות השונים נבדלים זה מזה בחומר הגלם שלהם. בעוד שחומרי גלם שונים אוצרים בהם ערכים אסתטיים שונים, הם גם כוללים בהם תכונות שונות שעשויות להתאים יותר או פחות לחדר האמבטיה. צריך לזכור שחדר האמבטיה הוא חדר שנוטה ללחות ושיש בו שינויים תכופים בטמפרטורה, כך שכדאי להרחיק חומרי גלם שרגישים לכך ממנו.

  • עץ טבעי: העץ הוא חומר גלם נהדר, אך הוא רגיש ללחות ולשינויי טמפרטורה – כדאי להעדיף חומרים אחרים.
  • פלסטיק: חומר עמיד ויעיל, אך עשוי להתקשות בנשיאת משקלים כבדים והערך האסתטי שלו ירוד – יחד עם החסרונות האקולוגיים שלו, כדאי לוותר לחלוטין על הפלסטיק.
  • קרמיקה: חומר מסורתי עבור חדרים כמו חדר האמבטיה – הקרמיקה עמידה במיוחד לכל התנאים של החדר ויחד עם הערך האסתטי הגבוה שלה היא תשתלב היטב בו.
  • אבנים מלאכותיות: מחלקת האבנים המלאכותיות מתוכננות באופן ייעודי לאיתנות ואסתטיות – הן אמנם לא אסתטיות כמו אבנים טבעיות, אך ישתלבו באופן יעיל ביותר בחדר האמבטיה.

חזית

היבט נוסף שאסור לשכוח בנושא החזות של הארון הוא החזית שלו, בין אם מדובר בדלת או במגירה. החזית של הארון יכולה לשרת מטרה פונקציונלית נוסף על האסתטיות שלה, וכך אפשר לנצל אותה בבחירה חכמה של החזית הרצויה.

בין סוגי החזית השונים ישנם שלושה עיקריים:

  • חזית אטומה: החזית הפשוטה ביותר, דלת או מגירה אטומה עשויה מחומר הגלם של הארון, וכך היא מכילה את האסתטיות הטמונה בחומר הגלם ובגוון שלו.
  • חזית זכוכית: דלת או מגירה עשויות זכוכית מלאה, או מסגרת שבמרכזה זכוכית, וכך ניתן להציע הצצה אל תכולת הארון – הדבר יכול לסייע בנגישות פשוטה אל תכולת הארון, ובאמצעות אפשרויות של זכוכית חלבית ניתן גם להוסיף גוון אסתטי נוסף לארון.
  • מראה: מראה לרוב ממוקמת על דלתות ולא על מגירות, והיא יכולה להוות את מלוא שטח הדלת או להימצא במסגרת – המראה גם מסייעת בפעילות ההיגיינה והטיפוח בחדר האמבטיה, והיא גם מוסיפה לתחושת המרחב.

תתחדשו על הארון

כל הקווים המנחים הללו יסייעו לנו לצמצם את המבחר ולמצוא את הארונות המועדפים עלינו בשביל חדר האמבטיה שלנו.

עלינו לזכור שעל אף שההיצע בשוק הוא רחב למדי, הוא עדיין לא כולל כל דגם ודגם שאנחנו עשויים לדמיין, ולכן כדאי להשאיר לנו מרווח פעולה ולאסוף לעצמנו מספר אפשרויות בחירה.

לאחר שביצענו את כל ההחלטות, כל מה שנשאר הוא לצאת החוצה ולמצוא את הארון המועדף עלינו – הוא ישדרג את חדר האמבטיה שלנו ויסייע לנו להפוך אותו לחדר רגוע, נינוח ונעים יותר.

אהבתם? צרו קשר עכשיו
אהבתם? צרו קשר עכשיו