להחליף ריצוף או להדביק על הקיים? כך תגלו מה עדיף לכם

החלפת ריצוף היא הסיוט הגרוע ביותר של כל בעל נכס: מדובר בהליך ממושך ומסובך – שמלכלך את הבית ובמקרים רבים גם מחייב אותנו לעבור לדירה חלופית. לעיתים החלפת הריצוף מהווה רק קדימון לצרה האמיתית – שהיא חשיפת נזילות או בעיות בצנרת המחייבות שיפוץ נרחב ויקר אף יותר. כל אותם חסרונות גורמים לישראלים רבים לפזול לעבר חלופה זולה ופשוטה יותר: הדבקת ריצוף.

 

לאילו מצבים מתאימה הדבקת ריצוף?

מדובר בפתרון חלופי במסגרתו אנו משאירים את הריצוף הקיים על כנו – ומדביקים מעליו שכבה חדשה של ריצוף. כך ניתן להימנע מפירוק הריצוף על כל השלכותיו – אך עדיין ליהנות מהיתרונות האסתטיים והשימושיים של ריצוף חדש "מהניילונים".

במבט ראשון נראה שלהדבקת ריצוף יש מספר יתרונות משמעותיים: היא זולה הרבה יותר מהחלפה מלאה של הריצוף הקיים, היא דורשת הרבה פחות זמן ושעות עבודה – והיא מערבת הרבה פחות לכלוך ורעש ולכן מאפשרת לנו להמשיך להתגורר בבית מבלי לסבול שיבושים גרועים מדי לשגרת החיים.

אולם הדבקת ריצוף לא אפשרית בכל מצב. לפני שעלינו שוקלים את הפתרון הזה עלינו לבדוק את מצב הריצוף הקיים בביתנו. האם האריחים שבורים או עקומים? האם הצנרת מתחת לריצוף ישנה ודולפת? האם החול מתחת לריצוף במצב תקין ויבש?

אם התשובה לאחת השאלות הללו חיובית – הדבקת ריצוף אינה אופציה. אריחים שבורים או עקומים יקשו מאוד על הדבקת ריצוף חדש – והם עלולים להוביל לכך שהריצוף המודבק יתפרק ויזוז במקומו תוך שבועות ספורים.

באשר לבעיות בצנרת או בחול שמתחת לריצוף: במקרה כזה, הדבקת ריצוף היא כמו הדבקת פלסטר על פצע עמוק. לא ניתן להתעלם לאורך זמן מבעיות בצנרת או בחול – ובמצב כזה עדיף כבר לשנס מותניים ולצאת לשיפוץ נרחב יותר. עדיף לספוג את ההוצאה הכספית המוגדלת כעת – מאשר לשלם כפליים כאשר לא תהיה ברירה והצנרת תתפוצץ או תציף את הנכס. אין טעם להדביק ריצוף חדש מעל צנרת בעייתית – שאותה יהיה צריך לפרק בעתיד.

 

שיקולים נוספים בתהליך הבחירה

חיסרון משמעותי של הדבקת ריצוף היא העובדה שהריצוף החדש יגביה מעט את החדר. אובדן של סנטימטר אחד מגובה החלל אולי לא נשמע לנו נורא מדי – אבל הבעיה הזאת הופכת למשמעותית יותר כאשר אנחנו מדברים גם על חיפוי קירות בחלל אמבטיה או שירותים. מדובר לרוב בחדרים קטנים יחסית, ואם אנחנו מאבדים סנטימטר אחד מהרצפה וגם סנטימטר אחד מכל ארבעת הדפנות – החלל עשוי להפוך לקלסטרופובי ובלתי נעים במיוחד. גם במקרה של תקרה נמוכה במיוחד – עדיף להימנע מהדבקת ריצוף.

חשוב לקחת בחשבון גם את הפנלים הצמודים לקיר. הדבקת פנלים חדשים מעליהם עלולה לגרום למרווח גדול מדי בין הפנל לקיר – ולהפוך לנקודת תורפה להצטברות אבק ולכלוך. לכן עדיף להחליף את הפנלים לחלוטין – אם הדבר אפשרי.

כאשר אנחנו מדביקים ריצוף חדש רק באחד מחדרי הבית – הדבר יוביל ליצירת הפרש גובה בין החדרים השונים. מדובר בחיסרון משמעותי שעלינו לקחת בחשבון, כדי למנוע היווצרות של מדרגה לא נעימה (ולא נגישה) בין חדרים שונים בבית. לכן הדבקת ריצוף מתאימה בעיקר למקרים שבהם אנחנו מחליפים את כלל הריצוף בנכס.

כדאי לבחון מראש גם את סוג האריחים הקיימים בריצוף. הדבקה היא פתרון שמתאים במיוחד לאריחי טרצו (סוג נפוץ של אריחים ישנים שהיו מקובלים בבנייה בארץ בעבר), זאת כיוון שאריחי הטרצו הם ישרים במיוחד. במקרה של סוגים אחרים של ריצוף, יש לבדוק מראש ולוודא שהם מתאימים להדבקה.

תהליך ההדבקה עצמו מתחיל בשיוף וחספוס של הריצוף הקיים – לרוב באמצעות דיסק יהלום או חומצת מלח. לאחר מכן נמרח על המשטח דבק ייעודי – תוך שמירה על מרווח של 3 מילימטרים בין האריחים. מדובר בתהליך מורכב יחסית – שכן חשוב להימנע מיצירת כיסי אוויר שעלולים להוביל לשבר.

 

סיכום

הדבקת ריצוף היא פתרון מצוין למי שרוצה לחסוך בעלויות, בזמן ובלכלוך – אבל חשוב להכיר גם במגבלות של הפתרון הזה. זו אינה חלופה מתאימה לדירות או בתים ישנים שזקוקים לשיפוץ נרחב יותר, ובמיוחד לא לנכסים שסובלים מבעיות בצנרת או משברים בריצוף הקיים.

חשוב לזכור גם שתהליך ההדבקה אינו פשוט לביצוע – ומומלץ שלא לחסוך יותר מדי בעלויות חומרי הגלם או אנשי המקצוע.

אהבתם? צרו קשר עכשיו
אהבתם? צרו קשר עכשיו